Waarom jij ook een spaarprogramma zou moeten gebruiken!
SpaarprogrammaWe zijn er dol op! Sparen geeft een goed gevoel. Meer dan de helft van de Nederlanders spaart bij 2 of meerdere bedrijven. Sparen geeft een goed gevoel, het is immers gratis, dus waarom zou je het niet doen.
Maar waarom is een spaarprogramma voor jou als ondernemer dan interessant?
Met een spaarprogramma bind je jouw klanten aan je bedrijf en verhoog je jouw omzet.
Om het gratis product of die felbegeerde korting te kunnen krijgen moeten je klanten terug blijven komen en sparen. Hiermee creëer je dus loyaliteit.
Daarnaast werkt het ook omzet verhogend. Omdat je klant graag die korting wilt bemachtigen is hij bereid om meer te besteden en vaker een aankoop bij je te doen.
Je kunt dit gevoel versterken door een vervaldatum aan de spaarpunten te koppelen. Hiermee vergroot je het gevoel van mogelijk ‘verlies’ waardoor je klant dus meer uitgeeft of vaker bij je koopt om de benodigde punten te behalen.
De achterliggende gedachte hierbij is dat het gevoel van verliezen, gemiddeld 2 keer zo sterk is dan het gevoel van winnen. Hier kun je dus handig gebruik van maken.
Sparen kan op verschillende manieren, middels een fysieke spaarkaart, op naam of bijvoorbeeld de heerlijk simpele maar effectieve stempelkaart.
De manier waarop jij je klanten laat sparen is mijn inziens ondergeschikt aan de psychologie die achter het sparen zit.
Zo kun je bijvoorbeeld bij het uitreiken van een spaarkaart alvast punten erop zetten voor je klant. Het psychologische effect hiervan is dat mensen over het algemeen geneigd zijn om dingen af te maken. Dus nu ze al punten hebben, willen ze ook graag het doel behalen / afmaken.
Ook werkt het over het algemeen genomen beter om met grote getallen te werken. Als je voor elke besteedde euro 10 punten krijgt bij een doel van 1000 punten, of maar 1 punt bij een doel van 100 punten maakt onbewust een groot verschil. Bij 10 punten per euro heeft je klant het gevoel van een snellere vooruitgang naar zijn of haar doel, wat dus weer stimulerend werkt.
Ben je jouw klanten nu aan het bedonderen door allerhande psychologische trucjes toe te passen? NEE, je geeft immers iets gratis weg! In ruil daarvoor hoop je op loyale klanten en een hogere omzet. Door slim in te spelen op de psyché van de mens vergroot jij je kansen om dit doel te behalen.
Reacties